Jazz på dansk – gamle sko på nye fødder

Med melodien i hjertet( af Niels Overgaard, Jazznyt)

Martin Schack: Jazz på dansk – gamle sko på nye fødder (Schack/Gateway)

Alene titlen giver associationer til det album, man kan kalde det nordiske svar på Kind of blue. Jan Johansson’s überklassiker Jazz på svenska fremdrages ofte som referencepunktet indenfor det man kalder den nordiske tone i jazzen.

Carsten Dahl nævner den også i covernoterne som et eksempel på den nordiske melankolske mol-musik. Men dansk musik er noget andet end svensk og det er den danske musik og tone som Martin Schack indfanger på albummet Jazz på dansk. Jan Johansson valgte 12 folkemelodier til sit album. Sange der nok har en betydning for folkedybet i Sverige, men næppe synges hver evige eneste morgen et sted i landet. Schack er gået en anden vej.

Han har valgt 12 sange jeg kender mere end almindeligt godt, jeg kan endda synge med på de fleste og jeg er ikke den eneste. Det er 12 sange man har sunget på højskolen eller til et arrangement hvor der lige var brug for lidt fællessang. Det er ikke Summertime eller Autumn leaves, sange vi dybest set kun kender som jazzstandards. Nej det er sange som mange danskere har et tæt og personligt forhold til, som Martin Schack har givet en omgang jazz. Det er med andre ord et særdeles modigt projekt som pianisten Martin Schack har kastet sig over.

Pladen indledes med Jeg ved en lærkerede og fortsætter med En yndig og frydefuld sommertid og Den danske sang er en ung blond pige. To af Carl Nielsen og enkelt folkemelodi. Schack har valgt nye og gamle melodier. Per Warmings Du kom med alt det der var dig fra 1981 er den nyeste melodi. Mens andre sikre morgensangshits som Regnvejrsdag i november og Visen om de atten svaner også er medtaget.

Han har allieret sig med nogle af de sejeste jazzmusikere til at søsætte et sådant projekt. Morten Ramsbøl på bas og Morten Lund på trommer har en evne til at spille med så meget musikalsk tyngde og indføling, at det ikke er uden grund at de er så efterspurgte. Guitaristen Jacob Fischer brillerer på fem numre med evnen til at give musikken et swing-touch. Martin Schack fabulerer frit over melodierne. Han spiller dele af den oprindelige melodi, nogle gange bare en stump. Man binder os på mund og hånd af Kai Normann Andersen er et godt eksempel. Her i en trioversion, hvor Schacks rytmiske timing er suveræn. Han improviserer og digter videre på melodierne. Hele tiden med melodien i hjertet. Der er sommer og sol, mark og eng og dur og mol.

Jazz på dansk er en anbefalelsesværdig plade, der bør finde et stort publikum.
My Space: myspace.com/martinschack

Læs mere om Jazz på Dansk (pdf)